ترفندهایی برای دم کردن گونه های مختلف چای برای داشتن

 در این مقاله به شما خواهیم آموخت که چگونه یک فنجان چای دبش دم کرده و از عطر و طعم عالی آن لذت ببرید.همه ما تصور می کنیم راز خوب از آب در آمدن چای سیاه، سبز یا دمنوش ها، خوب دم کشیدن آن هاست. اما فارغ از دم کشیدن، مسایل دیگری نیز در خوش طعم تر شدن چای نقش دارند که در این مطلب به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

نخستین گام: انتخاب قوری مناسب جنس قوری تاثیر مستقیمی روی طعم چای دارد. شاید باور نکنید اما برخی از ظروف باعث می شوند تا چای بیش از اندازه دم کشیده و کهنه یا جوشیده شود. که در نتیجه طعم و عطر خود را از دست می دهد. جنس های مختلف قوری، مزایا و معایبی دارند که در زیر نوشته شده: · شیشه ای :برای دیدن رنگ چای مناسب است اما گرما را در خود نگه نمی دارد و موجب می شود تا چای سریعا سرد شود. · سرامیکی :برخلاف قوری های شیشه ای، انواع سرامیکی به خوبی گرما را در خود نگه می دارند و بو هم نمی گیرند. به این مفهوم که می توانید در یک قوری انواع گوناگونی از چای ها را بدون نگرانی از مزه گرفتن آن ها، درست کنید. · چینی :قوری های چینی هم مزه به خود نمی گیرند. اما از آنجا که قوری چینی از انواع سرامیکی نازک تر است، قادر نیست برای مدت طولانی گرما را در خود حفظ کند. این قوری ها برای چای های سبک همانند چای سفید یا چای سبز مناسب هستند و کمتر برای چای های سبز یا دمنوش ها مورد استفاده قرار می گیرند. · سفالی :این قوری ها به خوبی گرما را در خود نگه می دارند اما از آن جا که سریع بو و مزه محتویات خود را جذب می کنند، بهتر است فقط برای یک نوع چای از آن استفاده کنید. · چدنی :این قوری ها برای زمان بسیار طولانی می توانند چای را گرم نگه دارند، اما در عین حال، ممکن است چای خیلی سریع بوی کهنگی گرفته و طعم جوشیده بگیرید. این قوری ها برای چای

گام دوم: انتخاب چای مناسب برای یک فنجان چای، یک قاشق چایخوری چای خشک لازم است. بسیاری از قوری ها، تفاله گیر در خود دارند، اما می توانید از کیسه های مخصوص چای یا نمونه های فلزی که جداگانه در فروشگاه ها عرضه می شوند، استفاده کنید. چای را همیشه درون ظرفی که هوا به داخل آن نفوذ نمی کند، نگهداری کنید. در ضمن، آن را باید در دمای اتاق نگهداری نمایید. گونه های مختلف چای: · سفید :خوش طعم، سبک، کم چگال، کافئین دار · سبز :طعم ترکیبی، گیاهی اما کافئین دار، گونه های مختلف از سبک تا تلخ · سیاه :غلیظ، تلخ، می توان طعم آن را با شیر، قند، عسل، لیمو یا شیرین کننده ها متعادل کرد · اولانگ :مزه دودی، تهیه شده از گل ها و کافئین دار · نوعی چای چینی که پیش از خشک کردن قدری تخمیر شده است · روبیوز :چای قرمز، طعم سبک، برای خوش طعم کردن آن از کارامل یا وانیل استفاده می کنند. بدون کافئین · گیاهی :این دمنوش ها از انواع گیاهان و گل های خشک تهیه می شوند و انواع سبک و سنگین با عطر و مزه های گوناگون دارند.

گام سوم: جوشاندن آب دما و کیفیت آب برای تهیه چای اهمیت بسیار بالایی دارند. کیفیت :وجود اکسیژن در آب بسیار مهم است زیرا موجب می شود تا برگ های چای رنگ و عطر خود را بهتر پس بدهند. بنابراین آب های معدنی می توانند بهترین گزینه برای این امر محسوب شوند. دما :برای گونه های مختلف چای، دماهای مختلفی بیان شده. به طور مثال، برای چای سیاه، آب باید دست کم تا دمای ٩٠ درجه سانتی گرادی داغ شود. اما برای چای های سبک تر همانند چای سفید یا سبز، آبی با دمای ٨٠ درجه سانتی گراد نیز کفایت می کند. آب را پس از جوشیدن به مدت ٢ تا ٣ دقیقه کنار بگذارید تا املاح آن ته نشین شوند، سپس چای را با آن دم کنید.

گام چهارم: دم کشیدن چای پس از پشت سر گذاشتن سه مرحله قبلی، چای را درون قوری ریخته و آب جوشیده و ته نشین شده را روی آن بریزید. مدت زمان دم کشیدن چای های مختلف گوناگون است. زمان های ذکر شده در زیر برای یک قاشق چایخوری چای خشک است: · سفید :۴ تا ۵ دقیقه · سبز :۴۵ ثانیه تا ١ دقیقه · سیاه :٢ تا ٣ دقیقه · اولانگ :٣ دقیقه · روبیز :۵ تا ۶ دقیقه · گیاهی/دمنوش :۵ تا ۶ دقیقه نکته ١: برای دم کردن گیاهان مخلوط، کمترین زمان دم کشیدن آن ها را در نظر بگیرید. در ضمن، هرگز آب را دو بار نجوشانید زیرا اکسیژن موجود در آن از بین می رود. برای داشتن یک چای خوش طعم، بهتر است آب سرد تازه را بجوشانید. نکته٢: حتما چای یا دمنوش را از صافی عبور دهید و سپس بنوشید.

support
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code